مجله نشر جامی

مروری بر زندگی و آثار آلن دوباتن

«آلن دوباتن» در ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ در سوئیس چشم به جهان گشود و در دوازده سالگی به انگلستان مهاجرت کرد. او که از خانواده‌ ای بسیار ثروتمند بود، به مدرسه‌ای شبانه‌روزی در آکسفورد رفت تا زبان انگلیسی را یاد بگیرد. «آلن دوباتن» در زمینه‌ی تاریخ و فلسفه تحصیل کرد و اکنون دارای دکترای فلسفه است.

اولین رمان این نویسنده «جستارهایی در باب عشق» نام داشت که در آن به بررسی فرآیند عاشق شدن و جدایی می‌پرداخت. این کتاب تاکنون بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.

آلن که بیشتر به دلیل نگارش کتاب‌های غیرداستانی شناخته می‌شود، همواره تلاش می‌کند راهکارهایی مفید برای زندگی روزمره در اختیارتان قرار دهد.

این نویسنده، همچنین تعدادی مستند تلویزیونی و رادیویی بر اساس ایده‌های خود تهیه و ارائه کرده است. «آلن دوباتن» در سال ۲۰۰۸ «مدرسه‌ی زندگی» را تأسیس نمود که یک پروژه‌ی آموزشی با شعبه‌هایی در سراسر جهان محسوب می‌شود. این پروژه، برنامه‌ها و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد و به روانشناسی، فلسفه و فرهنگ در زندگی روزمره توجه دارد.

از میان آثار«آلن دوباتن» می‌توان به مواردی مانند جستارهایی در باب عشق، سیر عشق، اخبار، رابطه‌ها، معنای زندگی، تسلی‌بخشی‌های فلسفه و… اشاره کرد.

معرفی برخی از آثار آلن دوباتن

کتاب سیر عشق:

«آلن دوباتن» در کتاب «سیر عشق» زوجی به نام ربیع و کریستن را به شما معرفی می‌کند که عاشق می‌شوند، ازدواج می‌کنند و صاحب فرزندانی می‌گردند؛ اما سراسر زندگی زناشویی آن‌ها صرفاً اتفاقات خوب و خوش نیست و شما قرار است این زوج را در چالش‌هایشان نیز همراهی کنید. این کتاب، نحوه‌ی بقا و بالندگی عشق در درازمدت را بررسی می‌نماید و با کنار هم قرار دادن اتفاقات، تحلیلی فلسفی ارائه می‌دهد تا به درک بهتری نسبت به ازدواج و رابطه برسید. «آلن دوباتن» در کتاب «سیر عشق» داستانی بسیار آموزنده را برایتان روایت می‌کند و تمام کسانی که به عشق باور دارند باید این کتاب را مطالعه کنند تا با حقایق زندگی آشنا شوند.

جستارهایی در باب عشق:

کتاب «جستارهایی در باب عشق» نوشته‌ی «آلن دوباتن» چگونگی شکل‌گیری رابطه‌ی عاطفی دو مسافر جوانی را روایت می‌کند که در هواپیما با هم آشنا می‌شوند. شما این زوج عاشق را از ابتدا تا انتهای رابطه همراهی می‌کنید و نکات جالبی را ضمن آن می‌آموزید. دوباتن، عشق را از نگاه فیلسوفان بزرگی مانند ارسطو، سارتر و… مورد بررسی قرار می‌دهد و از جنبه‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی نیز تحلیل می‌کند. کتاب «جستارهایی در باب عشق» نگاه شما را نسبت به عشق و روابط تغییر می‌دهد و یاری‌تان می‌کند تا نگاهی منطقی به این قبیل مسائل داشته باشید.

انسان در جستجوی عشق:

در گذشته‌های نه‌چندان دور والدین و جامعه، برای ما شریک زندگی انتخاب می‌کردند؛ اما اکنون از ما انتظار می‌رود که احساسات خود را دنبال کنیم و بر اساس غریزه و احساس، این فرد مهم را بیابیم. با توجه به آمارِ نارضایتی از زندگی زناشویی و طلاق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که احساسات روشی قابل اعتماد برای یافتن شریک زندگی ِمناسب، تلقی نمی‌شود. کتاب «انسان در جستجوی عشق» توضیح می‌دهد که چگونه افراد مناسب را بیابیم و آن‌ها را دوست داشته باشیم. «آلن دوباتن» که با آثار خود می‌کوشد در تمام مراحل زندگی به یاری‌مان بیاید، مجموعه‌ای حیاتی از ایده‌ها را شرح می‌دهد تا انتخاب‌هایی ایمن‌تر و مؤثرتر در عشق داشته باشیم.

کتاب اخبار:

«آلن دوباتن» در کتاب «اخبار» نگاه شما را به جهان پیرامونتان متحول می‌سازد و نکات جالبی در خصوص رسانه‌ها دراختیارتان قرار می‌دهد. دوباتن در کتاب حاضر ادعا می‌کند که اخبار در جامعه‌ی مدرن مانند دین در گذشته، افکار عمومی را کنترل می‌کند؛ اما ما هنوز قادر به درک تأثیرات آن به طور کامل نیستم. این نویسنده در کتاب «اخبار» بیست و پنج خبر با موضوعاتی مانند سانحه‌ی هواپیما، قتل، فاجعه‌ی سیاسی، مصاحبه‌ی مشاهیر (سلبریتی‌ها) و… را ذکر می‌‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب، بهترین راهنمای ما برای زمانه‌ای است که انسان‌ها در آن به اخبار اعتیاد دارند و  به شما یاری می‌رساند تا در آرامش کامل، اطلاعاتی را که از سوی رسانه‌ها وارد مغزتان می‌شود، تحلیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *